Ryža patrí medzi obilniny: je získavaná z nespracovaných obilných zŕn, to znamená, že nie je nijako upravovaná. Z nutričného hľadiska ju radíme medzi škrobovité rastliny, ktoré obsahujú komplexné sacharidy a sú zdrojom rastlinných bielkovín.

Sacharidy sú hlavným zdrojom energie nášho organizmu. Sú nenahraditeľné a mali by prispievať najmenej 55% k nášmu dennému energetickému prísunu.

Napriek všeobecnému presvedčeniu konzumácia ryže, pšenice, cestovín alebo chleba či zemiakov nespôsobuje priberanie, ak je sprevádzaná vyváženým životným štýlom.

Tieto potraviny majú totiž špecifickú vlastnosť - spôsobujú pocit nasýtenia. Medzi ďalšie výhody ryže patrí, že sa veľmi dobre hodí k zelenine. A keď si pochutnáme zároveň na potravinách obsahujúcich škrob aj na zelenine, je to veľmi zdravé.



Ryža od počiatkov k dnešku

Číňania a Indovia už viac ako 7000 rokov pestujú ryžu. Z tejto rastliny, ktorá rastie "s nohami vo vode a hlavou sa týči smerom k slnku", jeme len jadro zrna. Hoci táto hodnotná potravina veľa cestovala, na jej spôsobe pestovania sa veľa nezmenilo. Približne v 10. storočí bola ryža Arabmi privezená na Madagaskar, potom, keď dorazila k východnému pobrežiu Afriky, sa dostala v 17. storočí do Severnej Ameriky. v Európe bola najskôr privezená do Španielska, potom do Francúzska, kde sa intenzívne pestuje od roku 1930.



Pestovanie ryže

Keď budeme sledovať históriu ryže, zavedie nás na všetky kontinenty; od rozľahlých texaských plání po malajzijské hory, prejdeme údolím Gangy, Madagaskarom alebo Camargue. Celkom sa ryža pestuje v takmer 113 krajinách. Rastie v nížinách, na plošinách (to jest v hornatých oblastiach, kde ľudia vykopávajú terasy) alebo rastie vo vode v zaplavených oblastiach - ryža totiž vyžaduje iba vodu a slnečné žiarenie.

Biela dlhozrnná, aromatická, celozrnná alebo divoká
Objavte niektoré odrody ryže, ktoré môžu oživiť vaše stravovanie.

Existuje viac ako 8000 odrôd ryže, ktoré sa na svete pestujú. Rozdeľujeme ich na tri druhy podľa ich veľkosti: guľatozrnná ryža (4 - 5 mm), strednozrnná ryža (5 - 7 mm) a dlhozrnná ryža (6 - 8 mm).

Guľatozrnná ryža, která je jemná a bohatá na škrob.

Dlhozrnná ryža, ktorá je najrozšírenejšia. Teraz je takmer vždy vaporizována (ryža paraboiled), čo je priemyselná technológia slúžiaca k tomu, aby boli zachované jej nutričné hodnoty. Použitie zrniek parbolizované dlhozrnnej bielej ryže v kuchyni je jednoduché a praktické a zrnká sa nelepí.

Prirodzene aromatické druhy ryže, ako je ryža basmati alebo thajská ryža: za ich rôzne príchute vďačíme výhradne podmienkam a miestam, kde sú pestované.

U ryže natural alebo hnedej ryže zostáva zachovaná otrubová vlákninová šupka, ktorá obsahuje horčík a vitamíny. Je doporučovaná najmä vďaka svojim blahodárnym účinkom na trávenie.

Tzv. "divoká ryža", ktorá nie je ryžou v pravom slova zmysle, ale vodnou trávou, má čiernu farbu. Jedná sa o obilninu, ktorá voľne rastie v oblasti Veľkých jazier v Severnej Amerike. Ide o jemnú a vzácnu potravinu, ktorá je často pripravovaná dohromady s bielu ryžou, a tak vytvára pokrmy originálneho vzhľadu.



Vedeli ste, že...?

Ryža je jediná existujúca obilnina, ktorej chuť je odlišná v závislosti od oblasti, kde je pestovaná. Chuť aromatických ryží je prírodná a závisí na povahe pôdy a podnebia oblasti, kde je pestovaná.

Ryža je základnou potravinou pre viac ako polovicu svetového obyvateľstva. Vo všetkých rozvojových krajinách ryža predstavuje 27% energetického príjmu a 20% potravinových bielkovín!



Obilniny pre vyváženú stravu

Odporúčania špecialistov na výživu a odborníkov na zdravie sú jednomyseľné - treba zvýšiť našu konzumáciu komplexných sacharidov.

V ideálnom prípade by bolo potrebné, aby sacharidy predstavovali viac ako polovicu celkového energetického príjmu (min. 55% odporúčanej dennej dávky) a zároveň aby bola dávaná prednosť zdrojom komplexných sacharidov (škrob, ...) a zvlášť potravinám málo alebo nerafinovaným (celozrnné obilniny, strukoviny, ...), ktoré obsahujú viac výživných látok a vlákniny.

Ryža tiež obsahuje nezanedbateľné množstvo vitamínov (najmä vitamínov B1 a B2 a PP) a minerálov (draslík, horčík a selén).

Ryža obsahuje veľké množstvo vlákniny (najmä kompletné odrody), ktorá uľahčuje črevný tranzit a spôsobuje pocity nasýtenia, čo obmedzuje riziko nadmernej konzumácie. Vláknina zároveň spomaľuje vstrebávanie tukov.